WEB 2.O

Η χρήση του διαδικτύου εξαπλώνεται ολοένα και περισσότερο στις ανθρώπινες δραστηριότητες. Μέχρι και πριν από λίγα χρόνια όλοι γνωρίζαμε το web 1.0. Η εξέλιξή του όμως τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαία με συνέπεια αυτό να μετονομαστεί σε web 2.0. Η φράση Web 2.0 αναφέρθηκε για πρώτη φορά το 2004 κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου μεταξύ της O'Reilly Media [O'Reilly, 2005] και της MediaLive International, όπου προτάθηκαν ιδέες για τη βελτίωση και την αναβάθμιση του παγκόσμιου ιστού. Το Web 2.0 είναι μια φράση που εφευρέθηκε για να περιγράψει μια προτεινόμενη δεύτερη γενιά υπηρεσιών οι οποίες βασίζονται στο διαδίκτυο - όπως ιστοτόποι κοινωνικής δικτύωσης, wiki, εργαλεία επικοινωνίας, και folksonomies, που δίνουν έμφαση στην ηλεκτρονική επικοινωνία και ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των χρηστών. Στην πραγματικότητα ο όρος Web 2.0, χρησιμοποιείται, για να περιγράψει τη δεύτερη γενιά υπηρεσιών διαδικτύου που εστιάζει στη δυνατότητα των χρηστών να διαμοιράζονται πληροφορίες και να συνεργάζονται online. Εδώ χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο, για να «τρέξει» το λογισμικό και τις υπηρεσίες, και όχι «πάνω» στον προσωπικό μας υπολογιστή. 
 
 
 
ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ WEB 2.0 ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ  ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

1)  Οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης – κοινωνικά δίκτυα

Οι πιο διαδεδομένες είναι το facebook και το twitter. Η κεντρική ιδέα των εφαρμογών είναι η άμεση διασύνδεση μεταξύ των χρηστών τους. Οι χρήστες μπορούν να ανταλλάξουν μηνύματα, αρχεία και να επικοινωνούν σε πραγματικό χρόνο. Στην εκπαίδευση μπορούν να διαδραματίσουν και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Μέσω αυτών δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές και τους γονείς να επικοινωνούν με το σχολείο ή τους καθηγητές οποιαδήποτε στιγμή. Επίσης, γίνονται ενημερώσεις σχετικά με εργασίες, σημαντικά γεγονότα που συμβαίνουν στο σχολείο έτσι ώστε όλοι οι φορείς να είναι ενήμεροι.
 
 

2)  Ιστολόγια – Blogs.

Τα ιστολόγια είναι κατά κάποιο τρόπο webpages στην πραγματικότητα διαδικτυακά ημερολόγια στα οποία μπορεί ο δημιουργός τους αλλά και οι viewers εφόσον τους επιτρέπεται να καταχωρούν τις απόψεις τους ή να ανεβάζουν ηλεκτρονικό υλικο. Το υλικό αυτό μπορεί να είναι άρθρα, φωτογραφίες, video, εργασίες κ.τ.λ. και παρουσιάζεται στο blog κατά χρονολογική σειρά έτσι, ώστε οι πιο πρόσφατες αναρτήσεις να εμφανίζονται πρώτες. Τα Blogs συνήθως είναι δωρεάν υπηρεσίες, σε μερικές περιπτώσεις όμως ο δημιουργός τους πληρώνει ένα μικρό αντίτιμο προκειμένου να εξασφαλίσει περισσότερο χώρο για τις αναρτήσεις του. Η χρησιμότητα των blogs είναι πολύ σημαντική, αφού δεν είναι λίγοι πλέον οι εκπαιδευτικοί που έχουν προσωπικά ιστολόγια όπου μοιράζονται εκπαιδευτικό υλικό και εμπειρίες διδασκαλίας, έχουν χρήσιμα διδακτικά εργαλεία, σχολιάζουν τα τεκταινόμενα στον εκπαιδευτικό χώρο, έχουν άμεση επαφή με τους μαθητές τους μέσω τον αναρτήσεων, μοιράζονται και σχολιάζουν συνδέσμους που είναι σχετικοί με το αντικείμενο διδασκαλίας τους. Επίσης δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναρτούν τις εργασίες τους και ό,τι άλλο σχετίζεται με τη διδασκαλία του μαθήματος.

 

Web page: //www.blogger.com/

 

3)  Dropbox - Διαμοιρασμός αρχείων

Το Dropbox είναι μια εφαρμογή αποθηκευτικού νέφους (cloud) ή με άλλα λόγια μια υπηρεσία που επιτρέπει την αποθήκευση, τον συγχρονισμό και την κοινή χρήση αρχείων μεταξύ διαφορετικών συσκευών (προσωπικός υπολογιστής, tablet, κινητό τηλφωνο) που ο χρήστης έχει επιλέξει να συνδέσει στο λογαριασμό του. Επί της ουσίας το Dropbox είναι ένα εργαλείο αποθήκευσης και διαχείρισης προσωπικών -και όχι μόνο- αρχείων στο διαδίκτυο. Σ΄αυτό μπορούμε να ανεβάσουμε δωρεάν τις εργασίες μας, τις σημειώσεις, τα ηλεκτρονικά βιβλία, τα βίντεο και οποιοδήποτε άλλο αρχείο επιθυμούμε, έχοντας πρόσβαση σε αυτά διαδικτυακά. Μια άκρως σημαντική δυνατότητα που προσφέρει το Dropbox είναι ότι επιτρέπει το διαμοιρασμό καταλόγων με αρχεία μεταξύ διαφορετικών λογαριασμών (χρηστών). Έτσι π.χ. όταν κάποιος μαθητής δημιουργήσει έναν υποκατάλογο με δικά του αρχεία στο δικό του χώρο μπορεί τα μοιραστεί τα αρχεία αυτά με τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές του. Οποιαδήποτε αλλαγή κάνει κάποιος σε αυτό το φάκελο, θα είναι θεατή σε όλους. Άρα, μπορούν να προσθέσουν, να διαγράψουν, να ενημερώσουν, να τροποιποιήσουν και οι υπόλοιποι οποιαδήποτε αρχεία στο συγκεκριμένο φάκελο. Με τον τρόπο αυτό λειτουργεί ως ένας κοινός χώρος διαχείρισης αρχείων μεταξύ διαφορετικών χρηστών. 

 

Web page: https://www.dropbox.com/

 

4. Virtual class (Εικονική τάξη) – Edoboard.  

Το Edoboard είναι μια δωρεάν διαδικτυακή πλατφόρμα ηλεκτρονικών μαθημάτων, η οποία χρησιμοποιείται  για διαδικτυακή διδασκαλία, αλλά και για συνεδρίες, ομιλίες και τηλεδιασκέψεις με βίντεο και ήχο. Το μόνο που χρειάζεται κανείς για να συμμετάσχει σ’ αυτή την «εικονική τάξη» είναι η ύπαρξη ενός μικροφώνου και μίας web κάμερας. Διαθέτει ένα διαμοιραζόμενο πίνακα για όλους τους χρήστες (τον κύριο έλεγχο του όμως τον έχει ο διαχειριστής), ο οποίος χρησιμοποιείται για τις εκπαιδευτικές παρουσιάσεις. Με τη χρήση του Edoboard ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικοινωνήσει με τους μαθητές του σε πραγματικό χρόνο προκειμένου να δώσει εξηγήσεις σε τυχόν απορίες τους.

 

Web page: https://www.edoboard.com/en/

 

5. Διαχείριση εργασιών – Wunderlist.

Το εργαλείο Wunderlist είναι μία  εφαρμογή διαχείρισης των εργασιών, διαχείρισης δηλαδή των υποχρεώσεών μας, των στόχων μας, της χρονικής διάρκειας υλοποίησης μιας ή και περισσότερων εργασίών που έχουμε αναθέσει ή μας έχουν ανατεθεί, αλλά και την ημερομηνία παράδοσής της/τους. Το περιβάλλον του Wunderlist είναι ελκυστικό, απλό στη χρήση του και εύχρηστο, καθώς μας επιτρέπει να δημιουργούμε διαφορετικές λίστες εργασιών, προσδιορίζοντας την προτεραιότητά τους. Μεγάλο πλεονέκτημα της εφαρμογής είναι ότι μπορεί να αποκτήσει κάποιος πρόσβαση στην εφαρμογή είτε διαδικτυακά με τη χρήση ενός οποιουδήποτε φυλλομετρητή (browser), είτε από εφαρμογές που μπορεί να εγκαταστήσει στον υπολογιστή του ή στo tablet και το smartphone του. Ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα της εφαρμογής αυτής είναι η δυνατότητα που παρέχει στους χρήστες της να συγχρονιζουν τις εργασίες τους, αλλά και να διαμοιράζουν τις λίστες εργασιών τους, με άλλους χρήστες.

 

Web page:  https://www.wunderlist.com

 

6. TitanPad  - Ομαδοσυνεργατική Συγγραφή Κειμένων

Το Titanpad είναι μία διαδικτυακή εφαρμογή, η οποία επιτρέπει την ομαδοσυνεργατική συγγραφή κειμένου σε πραγματικό χρόνο από πολλούς χρήστες ταυτόχρονα. Μπορεί κανείς με απλό τρόπο και σε σύντομο χρονικό διάστημα να  δημιουργήσει ένα κείμενο, να προσθέσει εικόνες και να προσκαλέσει άλλους χρήστες με τους οποίους επιθυμεί να συνεργαστεί προκειμένου να δημιουργήθεί ένα κείμενο με τη συμμετοχή περισσότερων από ένα χρήστες. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στους χρήστες να βλέπουν σε πραγματικό χρόνο αυτά που γράφουν οι υπόλοιποι, ενώ το κείμενο του καθενός επισημαίνεται με διαφορετικό χρώμα, ούτως ώστε να διακρίνεται πιο εύκολα. Μέσω του TitanPad ενισχύεται η συνεργασία των μαθητών με σκοπό την ανταλλαγή και τη διάχυση των ιδεών τους, σε σχέση με το αντικείμενο της μάθησης που πραγματεύονται. 

 

Web page: https://www.titanpad.com/

 

7. Ηλεκτρονικά παιδικά βιβλία – Zooburst

Το εργαλείο αυτό επιτρέπει τη δημιουργία τρισδιάστατων βιβλίων με εύκολη και γρήγορη αναπαραγωγή τους. Τα βιβλία αυτά απαρτίζονται από χαρακτήρες και αντικείμενα που βάζουν οι χρήστες είτε «ανεβάζοντας» δικά τους στοιχεία είτε χρησιμοποιώντας τα ήδη έτοιμα από μια ενσωματωμένη βάση. Η εφαρμογή αυτή επιτρέπει στο χρήστη τη δυνατότητα ηχογράφησης φωνής και ενσωμάτωσής της στους χαρακτήρες της ιστορίας κάνοντάς την έτσι πιο ρεαλιστική. Το Zooburst δίνει τη  δυνατότητα ενσωμάτωσης του βιβλίου σε άλλες σελίδες, όπως ιστολόγια, wiki και συνεπώς μπορεί να ενσωματωθεί εύκολα στο υπόλοιπο διδακτικό υλικό. Το μεγαλύτερο προτέρημα αυτής της εφαρμογής είναι ότι με ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο μπορείτε να παραδώσετε κάποια διδακτική ενότητα, αφου μπορείτε να αναπαραστήσετε το περιεχόμενο ενός κειμένου σε ένα οποιοδήποτε μάθημα με μια μικρή ιστορία σε ένα τρισδιάστατο βιβλίο. Επίσης μπορείτε να αναθέσετε στους μαθητές σας  να δημιουργήσουν μικρές ιστορίες σχετικά με την ύλη που διδάχτηκαν, ώστε να καταλάβετε αν κατανόησαν το διδακτικό αντικείμενο του μαθήματος.
 
 

8. Wiki – Wikispaces

Είναι μια από τις σημαντικότερες εφαρμογές στην ηλεκτρονική εκπαίδευση. To Wikispaces είναι μια πλατφόρμα με την οποία ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει το δικό του Wiki, δηλαδή τη δική του «εγκυκλοπαίδεια». Τα Wiki απαρτίζονται από ένα σύνολο ιστοσελίδων που επιτρέπουν στο σύνολο των χρηστών τους να εμπλουτίσουν, να αφαιρέσουν, να τροποποιήσουν ή να επεξεργαστούν το περιεχόμενό τους, πολύ γρήγορα και εύκολα. Τα Wiki, προωθούν τη συνεργασία πολλών ατόμων για τη συγγραφή ενός εκπαιδευτικού έργου. 
 
 
 

9. Screencasts – Screenr

 

Το Screenr είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο που σας επιτρέπει να δημιουργήσετε screencasts χωρίς την εγκατάσταση κάποιου λογισμικού στον υπολογιστή σας. Τα screencasts ή αλλιώς «βιντεοσκοπημένα σενάρια χρήσης λογισμικού» παρουσιάζουν σε μορφή βίντεο τις κινήσεις και τα λεγόμενα ενός παρουσιαστή που επιδεικνύει μια λειτουργία ή τη γενικότερη χρήση ενός λογισμικού. Στο Screenr απλά πατάτε το κουμπί εγγραφής και όλες οι ενέργειες που κάνετε στο επιλεγμένο μέρος της οθόνης καταγράφονται, μαζί με την αφήγηση που κάνετε από το μικρόφωνό σας. Το αποτέλεσμα είναι ένα υψηλής ανάλυσης αρχείο Flash το οποίο μπορείτε να το αναρτήσετε στο Twitter, στο YouTube, ή οπουδήποτε αλλού στο διαδίκτυο. Το αρχείο είναι συμβατό για προβολή ακόμα και από iPhone.

 

Web page: https://www.screenr.com/

 

10. Δημιουργία Comics – Pixton

Το Pixton είναι ένα online εργαλείο για τη δημιουργία κόμικς. Οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν με απλό τρόπο και σύντομα τις δικές τους ιστορίες (εκπαιδευτικές διδασκαλίες), με τους χαρακτήρες που θα δημιουργήσουν οι ίδιοι. Στην εφαρμογή αυτή υπάρχουν προσχεδιασμένοι χαρακτήρες , αλλά δίνεται η δυνατότητα στο χρήστη να δημιουργήσει δικούς του. Το κάθε κόμικ – ιστορία που θα δημιουργήσετε μπορείτε να τη δημοσιεύσετε στην ιστοσελίδα σας, να την στείλετε μέσω e-mail στους μαθητές σας και να το εκτυπώσετε. Μέσω του Pixton μπορείτε εύκολα να κεντρίσετε το ενδιαφέρον των μαθητών σας αναθέτοντάς τους να φτίαξουν τις δικές τους ιστορίες που να σχετίζονται βέβαια με το αντικείμενο του μαθήματος.

 

Web page: https://www.pixton.com/

 

11. Κοινωνικά «Αγαπημένα» - Diigo

 

Eίναι επί της ουσίας μία διαδικτυακή υπηρεσία στην οποία οι χρήστες μπορούν να επισυνάπτουν τις αγαπημένες τους ιστοσελίδες, να τις κατατάσσουν  σε κατηγορίες με τη χρήση ετικετών, να τις μοιράζονται με άλλους χρήστες, αλλά και να αποκτούν εύκολη πρόσβαση σε αυτές, κάνοντας χρήση οποιασδήποτε φορητής και μη συσκευής. Σ’ αυτή την εφαρμογή, οι μαθητές αλλά και οι καθηγητές έχουν τη δυνατότητα να αποθηκεύουν τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις ή και εικόνες από τις ιστοσελίδες, ενώ επιπλέον μπορούν να επισημαίνουν συγκεκριμένα τμήματα μιας ιστοσελίδας ή να γράφουν σημειώσεις πάνω σε αυτά. Οι σημειώσεις αυτές μπορεί να είναι ιδιωτικές, δημόσιες, ή διαμοιραζόμενες με άλλες ομάδες χρηστών. Δεν θα πρέπει να παραλειφθεί οτι ο χρήστης μπορεί να αποθηκεύσει ολόκληρο το περιεχομένο των ιστοσελίδων προκειμένου να μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτές ακόμη κι αν σταματήσουν να λειτουργούν.

 

Web page: https://www.diigo.com/

 

12. Κοινωνικά Δίκτυα – SocialGO

Το SocialGO είναι μια εφαρμογή που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να φτίαξει το δικό  του, ανοικτού ή κλειστού τύπου κοινωνικό δίκτυο. Σε σχέση με τα πιο διαδεδομένα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook και το  Twitter που είναι ανοιχτού τύπου είναι πιο ασφαλές αφού επιτρέπει τη δημιουργία ενός «ιδιωτικού» κοινωνικού δικτύου, μιας κλειστής κοινότητας δηλαδή, η οποία θα έχει όλα τα οφέλη των γνωστών δικτύων (facebook και twitter). Επί της ουσίας το μεγάλο πλεονέκτημα του SocialGO είναι η «ασφάλεια» που παρέχει στους χρήστες (κυρίως στα παιδιά αλλά και στους  μαθητές) και η δυνατότητα της μεταφερσιμότητάς του. Ο δημιουργός του έχει τον πλήρη έλεγχο τόσο στους χρήστες όσο και στο υλικό που υπάρχει στο κοινωνικό του δίκτυο. Το SocialGO μπορεί να γίνει το κοινωνικό δίκτυο της τάξης ή και του σχολείου, παρέχοντας όλη την απαραίτητη ασφάλεια προς τους μαθητές. Σε επίπεδο τάξης μπορείτε να το αξιοποιήσετε για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διδασκαλίας (συμμετοχή, διαμοίραση, ενημέρωση). Σε επίπεδο σχολείου μπορεί να λειτουργήσει και να υποστηρίξει πολλαπλά ιστολόγια και φόρουμ για τα μαθήματα και τις εκδηλώσεις του σχολείου.

 

Web page:  https://www.socialgo.com/

 

13. Συνεργατική Εννοιολογική Xαρτογράφηση - Comapping

Ο εννοιολογικός χάρτης αποτελεί μια γραφική αναπαράσταση εννοιών, όπου οι κόμβοι αντιπροσωπεύουν τις έννοιες και οι συνδέσεις τις σχέσεις μεταξύ των εννοιών. Είναι ουσιαστικά ένας τρόπος αναπαράστασης της γνώσης. Η οπτική αναπαράσταση των εννοιολογικών χαρτών και οι διαδικασίες που σχετίζονται με αυτούς (κατασκευή, συμπλήρωση, αξιολόγηση, εντοπισμός λαθών κτλ.) θεωρούνται εξαιρετικά χρήσιμες στην εποικοδομητική μάθηση. Το εργαλείο Compapping είναι μια διαδικτυακή εφαρμογή που επιτρέπει τη συνεργατική δημιουργία εννοιολογικών χαρτών. Υποστηρίζεται η συνεργασία μέχρι 20 ατόμων, η επικοινωνία μεταξύ των οποίων επιτυγχάνεται με συμμετοχή σε chat και ανταλλαγή μηνυμάτων. Η διεπαφή για τη δημιουργία των χαρτών είναι πολύ απλή ενώ η συνεισφορά των διαφορετικών χρηστών παρουσιάζεται σε πραγματικό χρόνο. Η εφαρμογή διατηρεί το ιστορικό των ενεργειών που έχουν γίνει σε κάθε χάρτη ώστε, αν απαιτηθεί, να μπορεί κάποιος να επιστρέψει τον εννοιολογικό χάρτη στη μορφή που είχε μια συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα.
 
 
 

14. Πολυμεσικές Παρουσιάσεις - Animoto

Το Animoto επιτρέπει τη δημιουργία βίντεο-παρουσιάσεων για να μοιραστείτε τις φωτογραφίες σας με εντυπωσιακά εφέ κίνησης, συνοδευόμενες από το αγαπημένο σας τραγούδι. Το Animoto αναλύει τις φωτογραφίες και τη μουσική σας και συγχρονίζει ήχο και εικόνα σε ένα μοναδικό βίντεο στο οποίο γίνεται η παρουσίαση των εικόνων σας. Το βίντεο μπορείτε να το κατεβάσετε ή να το μοιραστείτε online στο YouTube, Facebook, MySpace, Friendster ή όπου αλλού θέλετε. Το τελικό αποτέλεσμα μοιάζει πραγματικά ως δημιούργημα επαγγελματία. Για να δημιουργήσετε το δικό σας βίντεο επιλέγετε πρώτα τις φωτογραφίες που θέλετε να ενσωματώσετε και τις ανεβάζετε από τον υπολογιστή σας ή από κάποια ιστοσελίδα όπως το Flickr. Μετά επιλέγετε τη σειρά εμφάνισης των φωτογραφιών και σε ποιες από αυτές θέλετε να δώσετε περισσότερη έμφαση. Τέλος ανεβάζετε το μουσικό κομμάτι με το οποίο θα συνοδεύσετε το βίντεο ή επιλέγετε ένα από την υπάρχουσα συλλογή. Τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει το Animoto, ενώ σας ενημερώνει για τα στάδια της παραγωγής του βίντεο μέχρι την ολοκλήρωσή του. Όταν ένας εκπαιδευτικός δημιουργήσει ένα λογαριασμό στο Animoto έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει λογαριασμούς και για τους μαθητές του, δίνοντας το email τους. Το Animoto στη δωρεάν του έκδοση σας επιτρέπει να δημιουργήσετε παρουσιάσεις διάρκειας 30 δευτερολέπτων τις οποίες μπορείτε να μοιραστείτε διαδικτυακά, αλλά όχι να τις «κατεβάσετε» στον προσωπικό σας υπολογιστή.

 

Web page: https://www.animoto.com/